Google App Inventor: Android Uygulamaları Geliştirmek Artık Çocuk İşi !…

Yayınlandı: 29 Ocak 2012 / İncelemeler
Etiketler:, , , , ,

  Her gün ortalama 500.000 android işletim sistemi içeren cihaz piyasaya çıkıyor. Bu küçük yeşil yaratıklar gün geçtikçe, dünyamızı biraz daha fazla istila ediyor. Peki android nedir? Android Google tarafından geliştirlen bir mobil işletim sistemidir. Cep telefonlarında ve tabletlerde çok sık kullanılmaktadır.  “Peki bizi neden bu kadar çok ilgilendiriyor ?” sorusuna bir cevap verecek olursak;

Cep telefonlarımız hayatımızın bir parçası olduğundan beri, bu cihazları daha fonksiyonel hale getirebilmek, kendi yapmış olduğumuz donanımlarla haberleştirebilmek, hazırlamış olduğumuz sistemleri cep telefonumuzdan kontrol edebilmek, cep telefonumuz üzerinde hazır olarak bulunan donanımları kullanarak uygulamalar geliştirebilmek , eminim bir çoğumuzun hayali olmuştur. (En azından benim) Android işletim sistemi ile uygulama geliştirmek ise bundan bir kaç ay önce  App Inventor ile karşılaşmam ile mümkün hale geldi.

App Inventor Google tarafından geliştirilen ve şu anda MIT (Massachusetts Institute of Technology) ‘e devredilen web tabanlı bir android programlama aracı. Fakat bu araçta kod yazmak yok. Evet yanlış duymadınız kod yazmıyoruz. Sadece puzzle tarzı blokları birleştirerek programlarımızı oluşturuyoruz. Bu yüzden herhangi bir programlama dili bilmeden uygulama geliştirebilmek mümkün oluyor. Aşağıdaki videoda basit bir uygulamanın nasıl hazırlandığını görebiliyoruz. Bu uygulamada telefonun ekranına bir adet kedi resmi yerleştiriliyor. Bu resme dokunduğumuzda ise “miyav”  sesi işitiliyor.

Bu kadar basit.

Ben ilk uygulamamda telefonun üzerinde bulunan accelerometer sensöründen okunan değerleri, yine telefonun bluetooth’u üzerinden bilgisayara gönderen bir uygulama gerçekleştirmiştim.  O uygulamanın blok görüntüsü ise aşağıda görülebilir;

Büyütmek için tıklayın…

App inventor servisini kullanabilmek için şu sayfadaki dosyayı indirip  yükleme yapmanız şart. App inventor java tabanlı bir uygulama olduğu için buradan bilgisayarımıza en güncel java sürümünü indirip kurabiliriz. Şu anda app inventor genel kullanıma kapalı vaziyette. Google daha önce de bahsettiğim gibi halka açık kullanım sunuyordu fakat bu servisini MIT’ye devretme kararı aldı. Şu anda MIT google’dan devraldığı bu servisi daha da geliştirerek kullanıma sunmak için hazırlık yapıyor. 2012’nin ilk çeyreğinde genel kullanıma sunacak. Ben daha önce MIT’nin geliştirdiği app inventor sürümüne tester olabilmek için başvurmuştum. Başvurumu kabul ettiler ve şu anda MIT’nin serverlarını kullanabiliyorum.

Siz de bu adresten MIT’ye tester olabilmek için başvurabilirsiniz. Veya forumlarda gezinerek kendi serverını kurmuş olan kişilerden yardım alarak program oluşturup android telefonlarınıza yükleyebilirsiniz. App inventor, bir android telefon emülatörü de sunuyor. Böylelikle hazırlamış olduğunuz programları test edebiliyorsunuz. Burada ise benim açmış olduğum app inventor hizmeti var. Fakat build işlemi çalışmıyor. Bunu çalıştırabilmek için linux tabanlı bir işletim sisteminde build server oluşturmak gerekiyor. Bende olmadığı için build server oluşturamadım. Faka siz benim açmış olduğum servise girip uygulama oluşturabilir, çalışıp çalışmadığını telefonlarınızı bağlayarak test edebilir, dilerseniz emülatörü’de kullanabilirsiniz.

Youtube’da app inventor ile ilgili yüzlerce eğitici video  mevcut. Ayrıca bu adreste eğitici uygulamalar da var. Gerisi sizin yaratıcılığınıza kalmış.

Sorularınızı aşağıdan bana iletebilirsiniz.

May the force be with you!…

yorum
  1. GÜNDÜZ dedi ki:

    Bu çok kolay olmuş ben kod yazacam die neler çektim .. bir dtmf uygulaması için telefonu otomatik cevaplama modunda bırakmam gerekmişti… bu çok kolay ama bazı noktlarda sınır koymuşlardır mutlaka…

  2. ibrahim dedi ki:

    Güzel bir seçenek…
    Bu konuda bir sorum olacaktı…
    2,5 yaşında bir kızım var, sırf onun için ucuz yollu bir android tablet aldım oyuncak yerine…
    Dokunmatik olduğu için çabuk öğreniyorlar..
    Ancak birçok çocuk uygulaması ingilizce…
    app inventor aracılığıyla zaten kullanmakta olduğumuz uygulamaları türkçeye çevirme imkanımız olur mu?
    Veya bu zaten yapabileceğimiz başka bir yöntem var mı?
    Teşekkürler…

    • mikrodunya dedi ki:

      Malesef böyle bir seçeneğiniz yok. App inventor ile var olan uygulamaların kaynak dosyaları olmadan uygulama üzerinde değişiklik yapamazsınız. Eğer kullandığınız uygulama Türkçe desteklemiyor ise çevirme şansınız da yoktur. Fakat kendiniz benzer bazı uygulamalar oluşturabilirsiniz..
      İyi çalışmalar, kızınızla mutluluklar…

  3. Faruk dedi ki:

    Hocam şimdi ben bi textbox yaptım ve altına 600 tane unvisible şeklinde textlabel koydum. ve butona komut verdim. butonclick(textbox1enabled=tru­e(Textbox1text(select random item(make list=600 tane ayrı ayrı textlabel atadım)))) Sonuç olarak runtime error. O kadar uğraş boşa gitti. Variable ile define da edemiyorum. Kaldı böyle tüm uğraşım. Kısa olarak nasıl koyabilirim oraya.

  4. burak dedi ki:

    Ben telefonuma takıyorum sonra resim koyuyorum ama telefonumda hiçbirşey gözükmüyor acaba telefonuma bir program yüklemem lazım mı ?

    • mikrodunya dedi ki:

      Telefonunuzun driver’ının bilgisayara yüklü olması lazım öncelikle. Daha sonra uygulamayı hazırladıktan sonra blocks editorden connect diyerek telefonunuzu seçeceksiniz.

  5. Murat dedi ki:

    Merhabalar.
    Blogunuz ile daha bu sabah karşılaştım ve açıklamarınızın,örneklerinizin ve ders konularının bir çoğunu okudum. Gerçekten çabanızı taktir etmek gerekir,çünki hem böyle sade bir anlatım hem de benim gibi ingilizcesi biraz problemli olan arkadaşlar da katılacaktır ki açıklamaların türkçe olması çok büyük bir şans…. Öncelikle teşekkür ederim….
    Diğer örnekleriniz ile alakalı da bir kaç sorum var ama android sistemler ve yazılımı uzun zamandır ilgimi çekmekteydi fakat böyle bir anlatıcı site bulamadığımdan pek bir yol alamadım hatta hiç alamadım.
    Gerekli dosyaları,java ver. vs şuan indirmekteyim bende biraz karıştıracağım fakat sizden bir ricam olacak, eğer boş vaktiniz varsa örnek basit bir uygulamayı ki orta bir seviye olursa sanırım daha faydalı olur bizim için, baştan sona nasıl yapıldıgını 5-10dk lık bir anlatımlı video cekerek bizimle paylaşabilirmisiniz acaba?
    Tekrar’dan teşekkür ederim.

  6. bote dedi ki:

    Bu konuyla ilgili bir odevim var rica etsem yardimci olur musunuz? Sorum su
    App inventorda yer alan kontrollerin hangileri visual studio ile uyumlu?. Eğitim açısından ele alarak, öğrenciler bu kontrolleri kullanmayı öğrendikten sonra sonra visual studio programında da kullanabilirler mi sorusunu değerlendiriniz

    • mikrodunya dedi ki:

      App inventor programlama dillerindeki if-else, for gibi yapıları kullanmaktadır. Programlama mantığı zaten bütün dillerde aynıdır. Sadece komutlar ve yazım kuralları değişir. App inventordan önce “scratch” isimli programlama ortamını öğrencilerin ilgisini çekmek için kullanabilirsiniz.

  7. Selamlar,
    Ben de elimden geldiğince Türkçe örnekler hazırlamaya çalışıyorum. İncelemenizde fayda olabilir.

    CactiApps!
    İyi Çalışmalar.

Bir Cevap Yazın

