Radara Girmek :)

Yayınlandı: 12 Temmuz 2015 / Serbest Yazılar
Etiketler:, , , , , , , , , ,

images   Radar basitçe uzaktaki bir cismin yönünü, konumunu ve hızını , cisime herhangi bir fiziksel temasta bulunmadan tespit etmek amacıyla  kullanılan araçların genel ismidir.  İlk olarak Alman mühendis Christian Hülsmeyer tarafından 1904 yılında icad edilmiş ve günümüze kadar sürekli bir gelişim göstermiştir. Özellikle askeri alanda 2. dünya savaşında  yaşanan teknolojik gelişimlerden payını almıştır.  En basit haliyle bir sinyal üreteci, verici, alıcı ve anten’den oluşmaktadır. Sinyal üretecinde oluşturulan  elektomanyetik darbe  verici anteni aracılığıyla dış dünyaya iletilir. Eğer gönderilen bu elektromanyetik darbe gönderildiği yönden geri yansıyıp alıcı antene ulaşırsa, radar bir cisim tespit etmiş anlamına gelir.  Tespit edilen cisimin uzaklığı ise gönderilen elektromanyetik sinyalin geri yansımasına kadar geçen süre kullanılarak hesaplanır. Radarların bazıları döner anten sistemlerine sahiptir. Bu sayede 360 derecelik tur atarak her yöndeki cisimler algılanabilmektedir. Bazı radarlar ise sadece bir yöne doğru çevirilip belli bir açıdaki alanı tarayarak cisimleri tespit eder.  Aşağıdaki animasyonda radarın çalışma prensibi anlatılmaya çalışılmıştır. 220px-Radaroperation Ben de biraz boşluk bulunca çalışma masamı düzenlemek istedim. Köşeden bucaktan eski oyuncaklarım çıkınca dayanamayıp bir radar uygulaması yapayım dedim.  Bu uygulamada radar vericisi ve alıcısı olarak üzerinde ultrasonik alıcı verici çifti barındıran hc-sr04 isimli sensörü kullanıldım. Yani cismi algılamak için elektromanyetik sinyaller değilde doğrudan yüksek frekanslı ses sinyalleri kullanıldı.  Bu sensörü 180 derece sağa sola çevirmek içinse 28byj-48 isimli step motoru kullandım. Neden 360 değilde 180 derece derseniz, yanıtım kablo karmaşası olur 🙂  Step motoru sürmek için L293D motor sürücüsünü ve hem ultrasonik sensörden verileri almak, hem motoru döndürmek, hem de sensörden okuduğum verileri PC’ye iletmek için STM32F4-Discovery kartını kullandım. PC’ye verileri bluetooth üzerinden aktardım. PC tarafında ise C# kullandım.  Aşağıda uygulamaya ait bir video görebilirsiniz. Video biraz peynir reklamı gibi olmuş idare edin 🙂

Burada ise ülkemizde yol kenarlarında bekleyen trafik polisi radar araçlarından alınan bir örnek bulunmakta.

Kaynaklar:

https://tr.wikipedia.org/wiki/Radar

http://www.radartutorial.eu/index.tr.html

yorum
  1. emine dedi ki:

    Merhaba,
    Bu aralar elektromanyetik dalgalarla ilgileniyorum. Faydalı bir yazı olmuş. Ellerinize sağlık

  2. Mayterenin Çekirgesi dedi ki:

    Hocam ellerinize sağlık. Konuyla ilgili kodları paylaşacakmısınız

  3. emre dedi ki:

    mikroc mi kullandınız acaba bu proje için

Bir Cevap Yazın

