TEA5767 Dijital FM Radyo Modülü

Yayınlandı: 19 Mart 2016 / İncelemeler
Etiketler:, , , , , ,

7463282_orig  Radyo ilk kitle iletişim araçlarından birisi olsa da pek çok gelişmiş iletişim aracının aynı anda cebimize girecek kadar küçüldüğü günümüzde de yaygın bir şekilde kullanılmaktadır.  Radyonun tarihçesi konumuz değil ama kısaca bahsedecek olursak,  İtalyan mucit Guglielmo Marconi’nin 1902 yılında radyoyu bulan kişi olarak kabul edildiğini söyleyebiliriz.  Fakat aynı yıllarda Nikola Tesla ve Alexander Popov da radyo ile ilgili çalışmalar yapmışlardır. Guglielmo Marconi’nin radyoyu icat eden kişi olarak kabul edilmesinin sebebi bu icadını tescillemiş ve ticarileştirmiş olmasından ileri gelmektedir.

Konumuza dönelim. Bu makalenin konusu Philips firmasının üretmiş olduğu  TEA5767 isimli dijital radyo alıcı entegresidir. Bu  entegre az sayıda harici pasif eleman gerektirmesi ve seri iletişim (I2C veya 3-Wire) kullanarak bir mikrodenetleyici ile haberleşebilmesi sayesinde hobi dünyasında oldukça sık kullanılmaktadır.

tea

TEA5767 modülü

Bu entegre 5  byte ayar  verisi ve 5 byte çıkış verisi ile haberleşir.  Aşağıda ı entegrenin datasheetinden alınan bu bytelarla ilgili kısmı görebilirsiniz.

Adsız

Gönderilecek 5 byte veri.

 

Adsız

Modülün gönderdiği 5 byte veri.

 

Yukarıdaki veriler ışığında benim MikroC ile yazdığım kodları parça parça inceleyelim;

Aşağıdaki kısımda yazılımsal I2C kullanabilmem için yapmış olduğum pin tanımlamaları görülmektedir. Bu aşamada donanımsal I2c de tercih edilebilirdi fakat ben deneysel bir çalışma olduğu için mikroC’nin yazılımsal I2c kütüphanesini tercih ettim.

sbit Soft_I2C_Scl at PORTB.B3;
sbit Soft_I2C_Sda at PORTB.B4;
sbit Soft_I2C_Scl_Direction at TRISB.B3;
sbit Soft_I2C_Sda_Direction at TRISB.B4;

Kodlardan anlaşılacağı üzere PORTB’nin 3. biti clock sinyali için, 4. biti ise data sinyali için kullanılmıştır.

Adsız

PLL Sayaç değerinin hesaplanmasına ilişkin formül.

Bir rotary encoder vasıtası ile frekans ayarlaması yaptım ve TEA5767’nin datasheetinde belirtilmiş olan formül vasıtasıyla TEA5767’nin programlanabilir sentezleyicisinin sayaç değerini hesapladım. Bu aşamayı aşağıdan görebilirsiniz.

 if(frekans<875)value=875; if(frekans>1080)value=1080;
binler=(frekans/1000);
yuzler=(frekans/100)%10;
onlar=(frekans/10)%10;
birler=frekans%10;

Sayaç değerinin hesaplaması bittikten sonra  bu değer 1. byte’ın LSB6 biti ve 2.byte’ın tamamı olacak şekilde TEA5767’ye gönderilmektedir.

Soft_I2C_Start();
Soft_I2C_Write(0xC0);
Soft_I2C_Write(Hi(freq));
Soft_I2C_Write(Lo(freq));
Soft_I2C_Write(0x18);
Soft_I2C_Write(0x10);
Soft_I2C_Write(0x40);
Soft_I2C_Stop();

Bu işlemden sonra ise ayarlanmış olan frekanstaki sinyalin stereo’mu yoksa mono mu olduğunu ve sinyalin kalite seviyesini öğrenmek için TEA5767 modülünün bize göndereceği veriler alınır.

Soft_I2C_Start();
Soft_I2C_Write(0xC1);
okunan[0]=Soft_I2C_Read(1);
okunan[1]=Soft_I2C_Read(1);
okunan[2]=Soft_I2C_Read(1);
okunan[3]=Soft_I2C_Read(1);
okunan[4]=Soft_I2C_Read(1);
Soft_I2C_Stop();

if(okunan[2].B7==1)
{
 ...stereo...
}
if(okunan[2].B7==0)
{
...mono...
}

 okunan[3]=okunan[3]&0xf0;
 sinyal_seviyesi=okunan[3]>>4;
 binler=(sinyal_seviyesi/1000);
 yuzler=(sinyal_seviyesi/100)%10;
 onlar=(sinyal_seviyesi/10)%10;
 birler=sinyal_seviyesi%10;

Bütün bu işlemlerin ardından kullanmış olduğum PIC18f4550 mikrodenetleyicisini PC’ye USB HID aygıtı olarak tanıtarak HID terminal üzerinden ayarlamış olduğum frekansı ve o frekanstaki sinyal özelliklerini gözlemledim.  Bulunduğum lokasyonda tea5767 modülüne herhangi bir anten bağlamamış olmama rağmen birçok radyo kanalını yüksek kalitede dinleyebildim. Unutmadan söylemek gerekir ki TEA5767 çıkışını LM386 kullanarak hazırlamış olduğum ses yükseltecine 220uF kutuplu kondansatör üzerinden aktardım. LM386’nın 1-8 uçları arasını boş bırakarak maksimum kazancın 20 seviyesinde kalmasını sağladım. Bu şekilde daha kaliteli bir ses aldığımı söyleyebilirim.

Çalışmaya ait videoyu aşağıdan görebilirsiniz.

Bir sonraki yazıda görüşmek dileğiyle…

 

yorum
  1. Ömer dedi ki:

    Elinize sağlık tam aradığım bir devre ve tasarımdı. Bu uygulamayı Android tablet üzerine yapabilirmiyiz? Bu kodlara ne eklemem gerek.

    • mikrodunya dedi ki:

      Android tablet üzerinde frekansları mı görmek istiyorsunuz? Eğer cevabınız evet ise ve cihazınız otg destekliyor ise hem usb hem de bluetooth kullanarak, otg desteği yoksa bluetooth kullanarak yapılabilir.

      • Ömer dedi ki:

        Evet, cihaz OTG destekliyor fakat ben bluetooth kullanacağım. Bunun için nasıl bir çalışma yapılabilir? Zaman ayırırsanız çok sevinirim.

      • mikrodunya dedi ki:

        Android uzerinde kod yazma beceriniz var ise guzel bir arayuz hazirlayip tablet uzerinden istediginiz frekansi ayarlayabilir, ayarladiginiz frekansin sinyal kalitesini ve stereo mu mono mu oldugunu gorebilirsiniz. Tabi dedigim gibi android programlama bilginiz olmali butun bunlar icin.

  2. Ömer dedi ki:

    Biraz bilgim var fakat entegrenin doğru frekansta olduğunu anlamam için sizin paylaşmış olduğunuz formül üzerinden mi hesaplayacağım? Benim kullanacağım fm verici teyplerde kullanılan Mitsumi fae 347 ben bunu kontrol etmek istiyorum. Sizin tasarladığınız şekil bir pot yardımı ile yapılabilir mi? ve frekansları Android üzerinden kontröl edebilirmiyim?

    • mikrodunya dedi ki:

      Ben pot değil encoder kullandım frekans ayarlamak için. pot ile ses seviyesini ayarladım sadece. Mitsumi fae 347 kullanmadım ama benim kullanmış olduğum entegreye android tablet üzerinden frekans ayarı yapabilirsiniz.

      • Ömer dedi ki:

        Dikkat etmemişim ona kusura bakmayın. Sizin yazmış olduğunuz kodları kullanabilirmiyim peki? Sizin için bir mahsuru var mı?

      • mikrodunya dedi ki:

        Benim için bir mahsuru yok fakat sizin kullanacağınız çipte çalışır mı incelemedim.
        İyi çalışmalar.

  3. falconfight dedi ki:

    Güzel Bir Çalışma Hocam Elinize Sağlık

Bir Cevap Yazın

